De ce se bat zeci de firme din România și din străinătate pentru construcția a 8,7 km din Autostrada Transilvania. REVOLTA REGILOR ASFALTULUI

De ce se bat zeci de firme din România și din străinătate pentru construcția a 8,7 km din Autostrada Transilvania. REVOLTA REGILOR ASFALTULUI
Publicat: 30/08/2012, 14:29
Actualizat: 10/08/2014, 00:02

„Pe holurile Ministerului Transporturilor se vorbea numai italiană și spaniolă în ziua în care a avut loc deschiderea ofertelor pentru licitație. De parcă nu eram în România”, ni se plânge unul dintre regii asfaltului care a participat recent la deshiderea ofertelor depuse pentru cei 8,7 km ai tronsonului de autostradă Gilău-Nădășelu.

Segmentul reprezintă doar o mică parte din Autostrada Transilvania (415 km) și a fost scos la licitație de CNADNR. Ofertele au fost deschise săptămâna trecută la Ministerul Transporturilor. Au depus oferte patru firme și nouă consorții, ce cuprind mai mulți constructori din Spania și Italia, dar și din Austria și Germania. Nu lipsesc nici așa-numiții regi ai asfaltului din România, între care Costel Cășuneanu (Pa&Co), Dorinel Umbrărescu (Spedition UMB), Alexandru și Traian Horpos (Straco Grup).

Valoarea totală estimată a contractului și anunțată de CNADNR este între 316,7 milioane lei (circa 70 de milioane de euro) și 348,4 milioane lei (78 milioane euro), ceea ce înseamnă că prețul per kilometru este între 8 și 9 milioane euro.

Pe unde trece autostrada

Sectorul 3A1 trece prin Gilău (km 0 -km 5), Garbau (km 5- km 13). „Traseul autostrăzii pornește de la limita sectorului 2B, la nord-est de localitatea Gilău, traversând la km 0+267 un drum local (…). La km 0 + 650 traseul autostrăzii ocolește cimitirul localității Gilău, pe la nord de acesta. În continuare autostrada traversează diferite văi și pâraie (…)”, se arată într-o fișă a CNADNR.

Pe traseul segmentului de autostradă va exista un viaduct cu o înălțime maximă de 27 de metri, dar constructorii contactați de gândul spun că traseul nu este unul care să le pună probleme în ceea ce privește construcția.

În ce condiții constructorul care va câștiga licitația poate cere majorarea valorii contractului

Într-o fișă de date a CNADNR se menționează că valoarea estimată a contractului este de 316,7 milioane de lei fără TVA, dar că CNADNR „optează pentru achiziționarea ulterioară de noi lucrări/servicii similare de la ofertantul declarat câștigător în valoare de 31,6 milioane de lei fără TVA”. Astfel că valoarea totală estimată a contractului poate ajunge la 348,4 milioane de lei fără TVA.

Una dintre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o firmă pentru a avea șanse să câștige licitația este ca media cifrei de afaceri globale în ultimii trei ani să fie de minimum 315 milioane de lei.

„Fără asocierea cu o firmă din străinătate nu am fi avut șanse”

Vasile Rotaru, administrator Consinit Zalău, firmă care a participat la licitație în cadrul unei asocieri – Copisa Constructora Pirenaica – Consinit SRL – Eurocerad International SRL – recunoaște că fără constructorul străin nu ar avea șanse să câștige contractul. „Firma care conduce asocierea, Copisa, este una mare, care are fondurile necesare pentru a asigura finanțarea lucrărilor”, spune Rotaru.

„Pentru noi este o locație aproape. Deținem balastiere în apropiere de zona pe unde va trece autostrada Gilău-Nădășelu. Se spunea că Bechtel aducea balast tocmai din Turcia. Pentru noi acest tronson este de interes și din punct de vedere tehnic și economic”, ne-a declarat dr. ing. Vasile Rotaru. Firma sa mai colaborează cu Copisa și în alte proiecte din țară din domeniul infrastructurii, însă Gilău-Nădășelu este cel mai mare proiect la care participă firma sa.

„Păi în ce țară se mai duc atâția străini să construiască autostrăzi?”

„Nu sunt prea multe lucrări, așa se explică interesul crescut al constructorilor români și străini pentru tronsonul Gilău-Nădășelu”, crede unul dintre constructori.

„Când am fost la Ministerul Transporturilor, la deschiderea ofertelor – pentru că m-am dus chiar eu în persoană, alte firme și-au trimis directorii de mâna a treia – pe holurile ministerului se vorbea numai spaniolă și italiană, parcă nu eram în România. Păi în ce țară se mai duc atâția străini să construiască autostrăzi? Străinii își fac singuri la ei în țară autostrăzile. Iar la noi, la licitație, românii erau în asocieri cu firme din străinătate, străinii erau lideri de asociere, iar firmele românești erau >”, ne-a declarat un „rege al asfaltului”, care nu a dorit să îi menționăm numele.

Întrebat dacă suma estimată de CNADNR – între 70 și 78 de milioane euro – este suficientă pentru cei 8,7 km, unul dintre constructori spune că „depinde cum te organizezi”. „O lucrare o poți face cu 70-80% din bani, o poți termina în câteva luni sau în doi ani, sunt mulți factori de care depinde finalizarea unei lucrări”, a mai spus constructorul.

Pentru proiectarea și construcția autostrăzii Transilvania, sector 3A, Cluj Vest (Gilău) – Mihăiești, km 0+000 – km 25+500, tronsonul 3A1, km 0+000 – km 8+700 s-au arătat interesate patru companii (Consorzio Stabile Alveare, Tirrena Scavi, Collini Lavori și FCC Construccion) și nouă consorții (Selina SRL – Doprastav as – Sodi Constructii SRL, OHL ZS – Tel Drum, Pa&Co International – Hochtief Solution, Lena Engenharia e Construcoes – Apolodor Grup Construct – Via Design SRL – Arcadis Eurometudes, Copisa Constructora Pirenaica – Consinit SRL – Eurocerad International SRL, Azvi – Delta ACM 93, Porr Bau GmbH – Hidroconstrucția – Studio Corona SRL, Spedition UMB – Tehnostrade și Strabag SRL – Straco Grup SRL – Consitrans SRL – Drum Proiect SRL.

Ofertele pentru Gilău-Nădășelu ar fi trebuit deschise în martie, iar termenul pentru finalizarea contractului, finanțat de la bugetul de stat, a fost stabilit la șase ani de la data atribuirii.

Proiectul autostrăzii Transilvania (Brașov-Borș, 415 kilometri) a început în 2004, dar constructorul, compania americană Bechtel, a finalizat doar 52 de kilometri.

În 2011 Guvernul a decis ca Bechtel ă construiască doar tronsoanele deja începute, reprezentând 118 kilometri, iar restul sectoarelor să fie scoase la licitație.

Dacă duminică ar fi alegeri, tu cu cine ai vota?

Vezi rezultate

Loading ... Loading ...
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Liviu Dragnea face un anunț surprinzător. Candidatul pe care îl susține la scrutinul de duminică
Lumină misterioasă pe cerul Ploieștiului, noaptea, la ora 23:57. 'Odată cu acest sunet dubios, s-a...
FOTO. Vedeta din filmele pentru adulți s-a cuplat cu un milionar controversat din fotbal
Polonia, îngrijorată de escaladarea conflictului în Ucraina: „Simțim că necunoscutul se apropie”
Adriana Bahmuțeanu, dispusă să se mute în casa lui Silviu Prigoană pentru a fi alături...
„Cel mai singuratic om din lume” trăiește la -70 grade, la 5 ore distanță de...
Dmitri Medvedev, în culmea satisfacției, după atacul rusesc cu noua rachetă balistică: „Asta ați vrut?...
Lidia Buble, înșelată cu cine se aștepta mai puțin: 'Era angajata noastră'
Andreea Bănică, noi imagini HOT pe internet. Fanii au crezut că nu văd bine: solista...
Impact uriaş pentru România după ce va adera şi terestru la Schengen
Ghiță a murit pe loc, în mașina ruptă în două, în Maramureș. A fost găsit...
O nouă taxă pentru românii care stau la bloc. Când va fi introdusă și cât...
Avem TESTAMENTUL lui Silviu Prigoană! Surpriză MAXIMĂ pentru Adriana Bahmuțeanu
Amendă pentru depășirea vitezei legale cu până la 10 km/h?
Spania a amendat mai multe companii aeriene low-cost pentru practici abuzive. Ryanair a primit cea...
Structură ENIGMATICĂ găsită în jurul unei stele din afara galaxiei noastre
Obligatoriu pentru românii care nu stau la adresa din buletin. Regula se aplică pentru toți
Locul din România în care Creatorul a împărțit muritorilor o bucățică de cer. E binecuvântat
Horoscop weekend 23 - 24 noiembrie 2024. Ce zodii sunt binecuvântate de Univers în aceste...
„Un prunc” Igor Cuciuc, primele declarații despre cel de-al doilea copil, după moartea tragică a...
Adriana Bahmuțeanu, despre relația cu fostul soț din ultima perioadă. Ce i-au spus copiii ei...
A îngropat Dana Roba securea războiului cu părinții lui Daniel Balaciu? Cum a decurs întâlnirea...
BANCUL ZILEI. BULĂ: – Nevasta mea s-a îmbrăcat în polițistă și mi-a spus..
Autoritățile italiene au recuperat artefacte în valoare de 8 milioane de euro excavate ilegal